lördag 10 september 2011

Ett uppvaknande

Tänk vad tiden går fast det är nu som gäller. Fick ett mail häromdagen från en kvinna som gjort ett tillfällighetsfynd i boken "Inspiration för släktforskare". Där hade hon funnit svaret på gåtan om hennes ana Brita Månsdotter. Tänk vad som kan hända om man bara slöbläddrar i en bok på ett bibliotek.
Händelsen har också fått en effekt på mig, ett slags uppvaknande där jag plötsligt inser att Holavedsbrudarna fortfarande lever och pockar på uppmärksamhet. Jag har varit lite ofin och lämnat dem därhän till förmån för "Kyrkornas Hemligheter".
Idag fick jag även veta att en av mina systerdöttrar styrt kosan mot Mickelstorp och ett traktorrace. Nu är det inte de gamla traktorerna som intresserar mig utan snarare är det så att en gammal gåta aktualiserades. Vad är det för samband mellan Olstorp i Vireda och Mickelstorp i Adelöv? För ett samband tror jag nog att det finns, ett samband som också har en avlöpare till Ryd.
Nu när hösten kryper allt närmare blir det dags för mig att kura skymning och mysa tillsammans med Kerstin, Karin och Catharina. Nu ska de få börja att berätta sin historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar