måndag 21 november 2011

Skenande fantasi.

Fantasin är ett av mina förnämsta arbetsredskap och ibland skenar den verkligen i väg. Nu sitter jag och skriver på en novell om Dagnys halsband. Naturligtvis har det förvandlats  från silver till platina och stenarna är svart opal och diamanter i mängd. Även i novellen handlar det om arvegods och överraskande sådant. Jag har ännu inte fått möjlighet att göra fler efterforskningar om halsbandet i reality, så därför är det fantasin som får bära fram storyn. Så här börjar novellen "Halssmycket".
Med darrande fingrar öppnade hon den avlånga asken. På en rosa bädd av silkespapper vilade det vackraste smycke hon någonsin sett. Förundrat mötte Kicki systerns blick. Tillsammans hade de börjat gå igenom alla de saker som modern lämnat efter sig. Den gamla damen hade somnat in lugnt och stilla i en ålder av nästan nittio år. I tanken försökte Kicki klä sin mor i halsbandet, men det gick bara inte att föreställa sig att denna praktiska kvinna skulle kunna ha burit något så smäckert. Inte heller någon av hennes döttrar uppfyllde kraven på den elegans som krävdes för att bära upp den ståtliga halsdekorationen. De var båda av den mer sportiga sorten med sina kortklippta frisyrer och stickade tröjor.
Och hur blir då slutet? Det får bli en väl förborgad hemlighet tills vidare, men jag lovar att tala om när och i vilken veckotidning den kommer att publiceras. Denna sanna historian kommer att rullas upp här i bloggen bit för bit allteftersom jag lyckas blottlägga den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar