torsdag 7 juni 2012

Vårt kära folkhem

Och bekänna färg fick de, Astrid och Anna. Spännande värre blev det när de själva tog över rodret och berättade sin historia. De till och med bytte ut titeln för mig. Inte ens det fick jag bestämma. Jag har satt punkt för "Resan hem" och nu återstår att se vilken veckotidning som publicerar den. Återkommer till detta.
Nu har jag alltså gjort ett avslut och ska nysta i någon annan tråd i väntan på startskottet för "Kyrkornas hemligheter" del 2. Det känns nästan som om det är dags att gå igenom materialet till projekt "Vardagsnära bilkultur i folkhemmets skugga". Bilder och texter har jag samlat på mig under många år, men det behövs både revideras och komma till lite nytt.

Per Albin-radhusen i Ålsten i Stockholm. Det svenska folkhemmet i ett nötskal.
Först och främst måste jag begränsa mig. Hur många sidor ska boken ha, vilket format och hur mycket text i förhållande till antalet bilder. Jag tänker mig något av en fotobok med sparsamt med text. Men trots det vill jag få med lite information både om bilarna och om tidsepoken som sådan. Det blir till att balansera.
Så i eftermiddag sätter jag igång. Nu börjar jag beta av på min lista över sådant som kan bli riktigt bra, men som jag gärna inte har prioriterat tidigare. Bäst att smida medan järnet är varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar