onsdag 18 juli 2012

Råg och rön, spännande läsning.

Att bli bönhörd verkar inte längre så omöjligt. Härom dagen önskade jag att jag kunde mer om den agrikulturella utvecklingen i Norra Vedbo härad i Småland. Jag ville veta vad bönderna odlade, hur och lite till. Aladdin, ni vet han i lampan uppenbarade sig och viskade "Råg och Rön".


Jag pratar om Aadel Franzéns fantastiska avhandling om mat, männsikor och landskapsförändringar i norra Småland. Här finner jag svar på massor av frågor och lär mig att ställa nya. Och jag älskar verkligen Aadels sätt att arbeta och att foga samman pusselbitar till en spännande helhet. Aadel arbetar på Länsmuseet i Jönköping och jag misstänker att jag har mycket mer kunskap att hämta där.

Ett stycke kulturlandskap i Norra Småland.
Idag ska jag dock inte arbeta med "Holavedsbrudar" utan med ett annat projekt som kan vara i vardande. Men genren är densamma och det finns fler gemensamma nämnare. Vad som kan bli spännande är att det handlar om samarbete med flera andra personer. Något som inte är helt enkelt för oss författare som ofta är lite av ensamvargar åtminstone i arbetssituationen.
Men det är bra att ha något mer att fokusera på. För kör fast det gör jag med jämna mellanrum. Att då kunna lägga åt sidan och greppa något annat kan lösa många knutar.
Hur som helst, spännande är det och roligt har jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar