torsdag 16 augusti 2012

Att dricka brunn.

Det är med möten är märkligt. Helt oförhappandes stötte jag på Holger när jag samlade in material om kyrkor i Närke. Han kom cyklandes och var hemmahörande i Helsingborg. Förutom kyrkor, trumpet och släktforskning var denne man intresserad av hälsokällor.
Han berättade ivrigt om Lönsås källa utanför Bottnaryd. Själv hade han under många år druckit av dess hälsobringande vatten. Och skam vet, han ser oförskämt frisk och pigg ut för sin ålder.


Enligt en sägen skall här hängt mängder med käppar i träden. Käppar vars ägare övergivit efter att ha druckit det undergörande vattnet. Till och med en präst lär ha intygat att detta är sant. Nåja, jag har blivit lovad bevismaterial, så jag återkommer till helbrägdagörandet.
Men faktum är att när jag researchat kring Holavedsbrudarna så stötte jag på det här med brunnsdrickningen och i Adelöv socken finns Kurres källa. Denna måste jag vid något tillfälle ta en närmare titt på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar