söndag 5 augusti 2012

Lina Sandell och Gustav Vasa

Alltid intressant det här med släktforskning och kändisar av större eller mindre valör. Min far berättade gärna om vår släktskap med Lina Sandell. Skrönan hade uppstått på grund av det gemensamma efternamnet Engstrand. I Linas fall handlade det om en präst och i vårt fall om en soldat. Men skillnaden ansågs hårfin. Att det sedan gick att ta sig namn lite hur som helst var heller inget som påverkade möjligheten till detta celebra släktskap.

Interiör Lina Sandellmuseet i Fröderyd.
Nåja, jag har inte kunnat verifiera något som helst släktskap med den psalmskrivande prästdottern. Men några av mina syskonbarn tycks dela gener med kära Lina på sin fars sida.
Häromdagen passerade jag Fröderyd och passade givetvis på att fika under trädet där Lina satt och skapade. Och jag kikade in i den gamla prästbostaden. Vackert och vilsamt!

Glimt från Lina Sandells barndomshem.
Jag undrar just hur många skrönor som blivit till sanning i släktforskningens spår. Är det viktigt med kändisar och kungligheter? Då kan jag glädja er med att vi nästan alla nu levande svenskar med svenska rötter i 1500-talet  faktiskt är släkt med Gustav Vasa. Visst är det festligt! Det vore mer ovanligt att inte vara släkt med denne något vansinnige despot. Så sträck på er alla som inte funnit några påvisbara band till käre Gustav den förste. Med tanke på hans dåliga lynne är det skönt att inte ha honom i antavlan. Fast det kanske jag har, vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar