måndag 13 augusti 2012

Prunknande växtlighet.

Vad vet vi egentligen om växtligheten kring torp och gårdar i svunna tider. Låg husen nakna och väl synliga? Eller var de kanhända övervuxna med både nyttigheter och pynt? Tror att åtminstone någon av mina holavedsbrudar ska bli utrustade med gröna fingrar.
De gamla köksträdgårdarna eller kålgårdarna som de kallades var viktiga för födan. Här odlades kål av olika slag, lök och örter. Ett område som jag just fått stor lust att studera närmare.

Nog kunde en kålgård sett ut så här för några hundra år sedan.
Att dölja sin boning i växtlighet borde även våra förfäder kunnat gjort. Det måste haft sina fördelar att låta grönskan rama in hus och hem. Om inte annat så skyddar det mot väder och vind. Och det är vackert!

Ett riktigt sagohus mitt ute i skogen.

Den lilla stugan ser ut som om den är tagen direkt ur en saga. Som barn hade jag ett pussel med ett liknande motiv. Att nu få kliva raka vägen in i detta pussel var häftigt. Men jag har också fått en inramning till Ingrid Persdotter, det här blir hennes miljö. Dessutom tror jag mig funnit en nu levande Ingrid, som ska få stå modell för Karin/Catharinas dotter.

En sagodamm i en sagoträdgård.

Ett vattenblänk med röda näckrosor kommer jag också att plantera in i hennes trädgård, tror jag minsann. Kanske till och med en eller annan idé kommer att förverkligas i min egen trädgård. Om jag skapar en förmoder med gröna fingrar bör väl arvet nå mig också, eller? Tror att jag får all anledning att återvända till den här täppan både i verkligheten och i fantasin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar