söndag 6 januari 2013

I de finare salongerna

Mitt jobb är spännande. Jag hamnar i de mest oväntade miljöer och får träffa människor som är intressanta och som väcker nyfikenhet. Just nu tycker jag helt klart att jag passar väldigt bra bland gods och stora gårdar. Under helgen har jag tillbringat många timmar bland kristallkronor och putsat silver.

En guldram är inte fy skam.
Tillsammans med fotograf Hanna Åhman har jag försökt skapa en rättvis bild åt ett framväxande paradis. En gång i tiden var detta en gård vars ägare valde att fortsätta sitt liv i Amerika. Sedan blev fastigheten en fristad för mer eller mindre tokiga män. En annan period var här flyktingförläggning och nu svingar Bettina sitt trollspö och förvandlar sovsalarna till gigantiska salonger med slottskaraktär.

Och här skimrar en tydlig guldkant på vardagen.
Jag känner mig hemma bland biljardbord, flyglar och stuckaturer. Det är en sådan kontrast till mitt hem. Men i längden skulle jag kanske inte trivas. Det kan bli för mycket av det goda. Även om jag älskar det.

Så här rörigt kan det se ut precis utanför det område som för stunden fångar fotografens intresse.
Det är kul att vara så att säga bakom kulisserna. Att jobba med reportage av det här slaget är en häftig motsats till min författartillvaro. Något som jag definitivt behöver, men inte skulle vilja uppleva varje dag. Kanske blir jag ändå godsägare en vacker dag. Om inte i detta livet så i nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar