måndag 4 februari 2013

Utmaningarnas utmaning

Då är det hög tid för mig att ladda om. För lite drygt en vecka sedan hade vi ett möte. Vi i det här sammanhanget är jag mina medarbetare i projekt "Min är hämnden". Det känns som om vi är ett bra team med samma mål och en intressant väg dit.
"Min är hämnden" är en skönlitterär roman som utspelar sig under Gustav Vasas regeringstid. Här möter vi katoliker, protestanter, munkar, bönder, dackeanhängare och kungen själv. En spännande blandning! Och alltsammans börjar i trakterna runt Loftahammar.
Det var också där som vi hade vår kick-off, i ett vackert hus nere vid Vivassens strand, där författaren tillbringat mycket tid. Kjell finns inte längre med oss, men han vet vad vi gör och ville också detta.

Vivassen i vinterskrud.

Jag har nu några riktigt innehållsrika månader framför mig där jag ska följa den unge Emanuel på hans väg till kunskap och insikt. Det blir en resa som försiggår både i den verkliga världen och i hans inre. Men det är inte bara Emanuel som är intressant. Han har sällskap av en synnerligen fängslande och oförutsägbar kvinna, Sigrid.
Mitt uppdrag är att "massera" Kjells text, vilket lite förenklat innebär att göra den slutfinish han själv inte fick möjlighet att genomföra. Detta är något som jag verkligen vill och jag hoppas att kunna nå ett resultat som Kjell skulle kunna ha godkänt. Må de högre makterna vara med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar