fredag 1 mars 2013

Bordeaux - vin, socker och slavar

Det pågår en kamp i "Min är Hämnden". Vem är den egentliga huvudpersonen? Är det Emanuel eller är det Sigrid Birgersdotter Grip? Kanske kan de dela på tronen. Till problematiken hör en uppstickare på väg - johannitermunken Olov. Vems är storyn? Inte vet jag... hoppas att de själva har koll på läget.

En sådan här galär kan mycket väl ha trafikerat sträckan Bordeaux - Toulouse.
I Bordeaux äter de gott och dricker vin. Det är här som Emanuel för första gången får stifta bekantskap med slaveriet. Varg finner sig i sitt öde och blir mer och mer lik en tam hund. Sigrid är otålig och då kan allt hända.

Här sitter Matteus öde.
Orm tvingas böja sin styva nacke inför hennes nåd och deras vägar skiljs för en tid. Det är här vi befinner oss just nu, i det medeltida Frankrike där de olika falangerna slåss om att få sprida den enda riktiga läran. Alla bär vapen och ingen vet vem som är vän eller fiende.
I den här miljön får den 16-årige Emanuel nya värderingar och en ny syn på världen, som till hans förvåning visar sig ha mer än fogdar och friskyttar att bjuda på som vardagsdramatik.
Själv lär jag mig också nya saker varje dag. Att Bordeuax stod för vin sedan urminnes tider det visste jag, men att staden också varit centrum för handel med socker och slavar hade jag inte en aning om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar