fredag 19 april 2013

Bokbloggsjerka vecka 16


Temat för veckans bokbloggsjerka är boktiteln och frågan är hur viktig jag anser denna vara. 
Titeln är otroligt viktig när det gäller första kontakten med en bok. Den ska säga något, den ska kalla på mig och den ska fånga mig. Fånga mig så länge att jag vänder på boken och börjar läsa baksidetexten.
Redan i det här skedet kan jag börja undra vad titeln har med boken att göra. Det ska uppstå en spänning mellan bokens framsida och baksida. Här vill jag uppleva ett magnetiskt fält, som det slår gnistor om.

Ett alldeles färskt exempel på detta är "Barnmorskan i Hope River" av Patricia Harman utgiven på Historiska Media helt nyligen. Den ligger här på mitt soffbord, ännu som en vacker dekoration och väntar på att bli läst. Orden Hope River slog an en sträng hos mig. Den där klangen som uppstod fick mig att vända på boken.
Mina ögon for över raderna och där... där kom de viktiga orden...En hemlighet så fruktansvärd att hon tar avstånd från alla som vill komma henne nära. 
En hemlighet i hoppets flod, vem kan väl motstå det? Inte jag i alla fall. 

  

15 kommentarer:

  1. En bra titel väcker mitt intresse och gör mig nyfiken. När boken är utläst så vill jag också att det ska finnas ett klart samband mellan bokens titel och själva boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att sambandet är viktigt.

      Radera
  2. En intressant titel är verkligen viktig :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titeln betyder nog mer än vad man egentligen tror.

      Radera
  3. Visst väcker titlen många gånger intresset för boken.

    SvaraRadera
  4. Det är nog lättare för mig att välja bort en bok än att välja den, om jag bara går på titeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att se hur många olika sätt det finns att se på boktitlar.

      Radera
  5. Ja då får vi hoppas den är bra också, men fint omslag var det också
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli spännande att få börja läsa.

      Radera
  6. Jag skulle nog faktikt kunna motstå "Hope river", om jag inte hade hört något speciellt om den. Dvs just den titeln lockade inte mig. Men en bra titel behöver inte locka alla - det räcker med dem som kommer att gilla boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så att vi tycker olika och tur är väl det :). Återkommer med en recension så småningom.

      Radera
  7. Baksidan är nog viktigast för mig, men då måste jag ha vänt på boken ...

    SvaraRadera
  8. Vacker framsida! Hoppas på god läsning för dig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Måste bara avverka en deadline innan jag får börja läsa.

      Radera