måndag 22 april 2013

Bokens titel, en del av dess reklampelare

I den gångna helgens bokbloggsjerka diskuterades hur viktig en boks titel egentligen är. Detta föranleder mig att fundera över titeln till mitt projekt som nu närmar sig ett stort delmål. Med delmål menar jag att texten snart är klar för en första vända till bokförläggarna.
Kjell har gett boken en titel "Min är Hämnden". Dessa ord är frekventa bland boktitlar och till att börja med fundera jag inte alls över hans val. Men så var det något som fick mig att öppna ögonen. "Min är Hämnden" är en förekommande fras i bibeln.

Aposteln Paulus, Romarbrevets författare.

I Romarbrevet 12:19 kan vi läsa följande:

"Ta inte rätten i egna händer, mina kära,
utan låt Guds vrede ha sin gång,
ty det står skrivet; Min är hämnden,
jag skall utkräva den, säger Herren."

Det är dessa rader som är centrala för bokens handling och som löper som en röd tråd från första sidan till den sista. För alla de som upptäcker detta har titeln valts med omsorg, för de som inte vet är den en titel vilken som helst.
För att hjälpa läsarna på traven kommer jag att citera bibeln i min prolog. Om det blir nu blir någon sådan. Jag är mycket kluven till prologer, kanske Annikas bokbloggsjerka tar upp frågan någon gång,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar