måndag 29 april 2013

En Holavedsbrud bankar på dörren

"Min är Hämnden" är på korrektur och jag går på snabbvisit hos Holavedsbrudarna. Historiska romaner är en genre på frammarsch, det vet jag med säkerhet nu. Det har kommit en förfrågan från en av våra större veckotidningar. Tro det eller ej men de är nyfikna på en synopsis med historiskt perspektiv. Bara det inte är mossigt. Vem har sagt att historia är mossigt?
Så nu söker jag bland mina nära och kära i det förflutna. Jag behöver en Holavedsbrud som har lust att för en tid axla huvudrollen i en följetong. Min tanke är att de historiska romaner jag skriver, vare sig de är riktade till vuxna, ungdomar eller veckopressen, alla ska de ha någon liten beröringspunkt med varandra.

Det är vår i Holaveden.
Jag söker i min databas och funderar över att ta den där systern till Kerstin Persdotter som jag vet ska finnas, men inte ser. I nästa andetag får jag för mig att hon finns där någonstans bland faddrarna till Kerstins barn och då är det ju synd att uppfinna henne. Jag skulle också kunna ta någon av alla dessa pigor, vars identitet bara är ett förnamn. Den utvalda skulle säkert bli glad för lite äventyr i de finare salongerna.
Definitivt tänker jag mig ett klassiskt drama, kvinnan av folket och mannen av börd. Hur jag sedan vinklar storyn, det blir något helt annat. Och vem blir då min utvalda? Kanske söker jag mig rentav tillbaka till 1500-talet och Dackes tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar