söndag 7 april 2013

Tre Kronor

Måste bara få berätta att Paulus och Emanuel är tillbaka i Sverige och Stockholm. Letade gamla kartor och fann den här häftiga från 1625. Ungefär så här såg alltså Stockholm ut när de båda männen anlände hit i fantasins värld anno domine 1553.

Kartan tillhör Stockholmskällan.
De är på besök på slottet som vid den här tidpunkten inte ens fått namnet Tre Kronor. Säkert kommer de att gå en sväng i staden där så där en 7000 personer bor i mitten på 1500-talet. Jag vet att de tycker att här är skitigt och när de kommer tillbaka till sitt skepp Gripen är de noga med att torka av sig om fötterna.

Vy över Stockholm 1570-tal.
Jag älskar att gotta mig i gamla bilder och kartor. Det ger min fantasi en extra skjuts och när jag sedan rör mig i dessa områden i verkligheten har jag många gånger kvar den historiska bilden på näthinnan. Det är många utflyktsmål jag har framför mig. Stockholm ligger högt upp på listan och det dröjer nog inte länge innan jag kommer dit, för där jag flera ärenden att uträtta både arbete och av privat karaktär.

1 kommentar: