torsdag 30 maj 2013

En makalös kontrast!

Vägen består av två hjulspår och den går brant uppför. Den gamla odlingslandskapet bjuder generöst på sin prakt. Ängsmark, stenrösen och blommande körsbärsträd. Utsikten är hänförande! Tänk att just här har människor rört sig i 500 år, kanske 700 år eller vem vet om det inte stod någon just här och beundrade utsikten för 1000 år sedan. Tanken svindlar.

 Vireda socken i Smäland.
Sedan går det nerför en bit och så tar det stopp. Här står redan två bilar parkerade, långt ute i ingenstans. När jag öppnar bildörren hör jag koltrasten sjunga och på avstånd två röster. Jag följer det mänskliga ljudet och hamnar mitt i ett hus eller snarare det som en gång varit ett hus. Här jobbar arkeologerna Anna och Ådel. Projektet är helt vansinnigt intressant och spännande. Om Bollarp sjätte säsongen finns det mycket att läsa på Arkeologi i Jönköpings län.

Rester av en eldstad.
Jag har under flera år följt utgrävningarna i Bollarp, Vireda socken i Småland. Idag tittade jag närmare på det boningshus som förmodligen har anor i det avlägsna 1300-talet. Här gick en gång kyrkvägen och säkert var det liv och rörelse. Idag öde och otillgängligt. Den tidigare utgrävda 1500-tals gård har gått att knyta till tre generationer namngivna personer. Mer om detta finns att läsa här.

Utjorden Bollarp.
Medan jag står mitt uppe i denna historiska upplevelse kommer 2000-talet till mig utan att jag kan värja mig. På håll, men tillräckligt nära för att överrösta koltrasten, hör jag en truddilutt. Hemglassbilen! Verkligheten knackar på dörren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar