måndag 3 juni 2013

Jag har en plan

Den här dagen tycks fyllas av ett omfattande planerande. Första etappen handlade om eventuella jobb för ett av våra mer kända månadsmagasin. Först måste jag finna objekt som tilltalar redaktionen och som inte varit med tidigare, varken i det aktuella magasinet eller i några systertidningar. Åtminstone inte de senaste sju till åtta åren. Sedan ska ägarna vara intresserade av att ställa upp och bjuda både på sitt hem och på sig själva. Inte nog med det, de ska även se bra ut på bild. Det är många kriterier som ska uppfyllas.

Styling pågår.
Nåja, nu har jag fått ihop en samling möjliga objekt att börja bearbeta och pitcha. Över till nästa plan som handlar om boken "Kyrkornas Hemligheter" del två. Jag har så smått börjat och fått till en strategi, men det är mycket som måste sammanfalla, fotografens tillgänglighet och vädergudarnas goda humör betyder i det närmaste allt. Värmland och Dalarna har granskats och fått resrutter. Materialinsamling från Närke och Gotland är i stort sett klart. Idag hoppas jag kunna prestera en hållbar arbetsordning för Södermanland och kanske också Västmanland.

Predikstolen i Rogberga kyrka, Småland.
Fördelen med kyrkorna är att de oftast är färdigstylade och det är lätt att i vardagslag finna vaktmästarna som glatt bjuder på både fakta, sägner och en eller annan anekdot. Nackdelen är alla mil i bilen. De första dagarna brukar jag njuta av landskapet och alla nya platser som vi passerar, men sedan smyger sig tristessen på. Det gäller att fördela arbetet i lagom stora pass och därför är jag noga med att hitta bra rutter där vi slipper fara för mycket fram och tillbaka.
Sist men inte minst ska planen för avslutningsarbetet med "Min är Hämnden" revideras något och uppstarten eller kanske omstarten av sviten om "Holavedsbrudarna" få sin plats i agendan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar