tisdag 27 augusti 2013

Barbara Cartland i mina drömmar

Med jämna mellanrum dyker hon upp denna grand old lady. Ständigt lika aktuell och omdebatterad. I år är det 13 år sedan hon lämnade jordelivet i den aktningsvärda åldern av 99 år. För den icke invigde kan jag berätta att hennes genre är historiska kärleksromaner och hon hann skriva över 800 böcker. Egentligen ett svindlande antal.

Barbara Cartland 86 år ung.
Hos bloggen Bokblomma fick jag veta att det finns en plan att låta dessa komma ut som nyutgåva. Jag vet att jag har läst flera böcker av Barbara Cartland under årens lopp, men jag minns ingen titel och jag minns inte heller vad jag tyckte om dem.
Men det fanns en dag då jag skojade med mig själv om att jag borde ta upp hennes fallna mantel. Inte så att jag tänker leva tills jag är 200 år för att hinna med att skriva så många böcker utan snarare för att hon förmodligen hade en rysligt väl fungerande arbetsdisciplin. Dessutom är hennes genre, min genre. En bättre förebild har jag nog svårt att finna.

Jag känner att det är dags att utmana mig själv. När jag är klar med tre på tre blir det 10 Barbara Cartland för min del. Och jag lovar att redovisa dem alla. Men tidgränsen låter jag ännu bli att sätta.

Relaterat inlägg: Mina försök att tävla med Barbara Cartland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar