torsdag 22 augusti 2013

Bergkvara slottsruin

Än en gång har jag varit ut och rest i spåren efter mina karaktärer. Vems resa det är vill jag inte riktigt avslöja, men det är en hon och hon figurerar i "Min är Skulden". På sin väg upp genom det småländska landskapet fick hon anledning att passera Bergkvara slottsruin.

Bergkvara slott söder om Växjö.

Så här såg förmodligen slottet ut då det begav sig. Notera de fina hörntornen, som vi faktiskt än idag kan se spår efter.
Slottet var befäst och har fått utstå åtskilliga belägringar.




Dagens slott.



Sjön är den samma nu som då. Och luften och landskapet, även om det sistnämnda har genomgått förändringar. Den vackra fjärilen som slog sig ner på en solvarm sten i muren kunde säkert varit en syn för de som stannade till här på 1500-talets mitt.
Säkert har det också guppat näckrosor på vattenytan vid strandkanten under många hundra år.
Jag slöt ögonen och lade en hand på muren. Mer behövs inte för att jag ska höra ekot från förr.





Läs gärna mer om Bergkvara slott på Bengans historiasidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar