tisdag 20 augusti 2013

Inglinge Hög i verkligheten

Research det är livet det. Jag älskar att gotta mig i historiska händelser och platser, för att sedan använda dem på mitt alldeles egna sätt. När jag häromdagen stod vid foten till Inglinge Hög kände jag hur kugghjulen bakom min panna började snurra. Hur såg det ut här på 1560-talet?

"Virdakungarnas tron".

Inglinge Hög kan jämföras med liknande storhögar, såsom Uppsala Högar och Anundshögen i Västerås. De äldsta gravarna i området har daterats till bronsåldern.
Att detta är en helig plats känns än idag. Det är med vördnad som jag beträder området. Precis nedanför högarna ligger stenar utspridda i gräset. Säkert är de rester av  det mönster som en gång prydde platsen.
De undersökningar som gjordes på 1930-talet visar att begravningar skett här under en tid då vi brände liken, då de innehöll lämningar från gravbål.








Lämningar vid storhögens fot.

Från toppen ser man tydligt de stenar som än idag ligger synliga i landskapet. Och man anar så många fler precis under grässvålen.
Gissningsvis var mönstret tydligare på 1500-talet och jag kan tänka mig att många stannade till här i olika ärenden.



Här låg jag sedan en stund på toppen av denna storhög och kände mig som om jag var halvvägs till himlen. Precis på samma sätt hade en av mina karaktärer i "Min är Skulden" sträckt ut sig i gräset. Hennes liv var bra mycket mer komplicerat än mitt, men för att ro historien iland måste vi räcka varandra händerna och gemensamt gå framåt.

Relaterat inlägg: Inglinge hög i Småland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar