torsdag 29 augusti 2013

Kyrkornas Hemligheter - kyrkoturist i flera dagar

Då är det dags för mig att byta skal. Jag genomgår just nu en metamorfos från fiktionförfattare till skribent av boken "Kyrkornas Hemligheter" del två. Framför mig ligger flera dagars intensiv research i Dalarna och Värmland. Samtidigt som jag vet att det blir krävande, så ser jag fram emot denna resa i våra förfäders spår.


Kyrkoturism är rolig turism. Den är underhållande, vilsam och lärande. I kyrkorna finns vår, den vanliga människans historia framdukad framför våra näsor. Med de rätta glasögonen på finns det mycket att upptäcka samtidigt som vi får en välbehövlig rast.
En promenad på en vacker kyrkogård är bättre än en promenad i parken. Här finns så mycket att insupa, bogårdsmurar från flydda tider och en trädkrans fylld med träd som har flera hundra år på nacken.
Välj det knarrande gruset eller den mjuka gräsmattan. Slå dig ner en stund och njut av medhavd fikakorg eller sträck ut dig i gräset för en power nap.


Nyfiken och vill veta mer? Bloggen "Kyrkornas Hemligheter" ger dig svaren du söker och mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar