fredag 16 augusti 2013

Peter Robinson

Då har jag slagit ihop "Efter alla år av saknad" av Peter Robinson. Kriminalromaner hör inte till den genre jag vanligtvis väljer, men det händer då och då. I det här fallet var min avsikt att studera hans sätt att beskriva i första hand karaktärer och i andra hand miljöer.
Lika bra att jag erkänner att jag fångades av själva storyn på ett tidigt stadium. Jag tävlade med Alan Banks och hans kvinnliga kollegor om att lösa gåtorna med de två försvunna tonårspojkarna. Och jag var så säker på att jag lyckats ända fram till slutet. Tji, där fick jag.

Yorkshire dales, hemmaarena för Alan Banks.

Herr Robinson får plus för sina karaktärsbeskrivningar. De fick mig att se personerna framför mig och i de flesta fall uppträdde dessa också precis så som jag kunde förvänta mig.

Men när vi kommer till miljön så blir det minus. Det var inte så här som jag upplevde landskapet och inte heller fick jag någon klar bild om hur staden Peterborough såg ut, varken i nutid eller då det begav sig på 1960-talet.

Men sammantaget blev det 1 - 0 till Peter Robinson i första ronden mot mig. Det är inte otroligt att jag så småningom tänker gå rond två också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar