måndag 26 augusti 2013

"Svekets offer" av Set Mattsson

Det är märkligt hur vissa böcker kan gripa tag och sedan bita sig fast från första till sista sidan. "Svekets offer" av Set Mattsson är en sådan bok.
Redan de första raderna i det första kapitlet fick mig att haja till och omedelbart öka läshastigheten. Jag vet inte riktigt säkert när det hände sist. Det som fångade mig var Mattssons direkta sätt att föra läsaren in i handlingen.

Efter några sidor hade jag upptäckt språket, mångfasetterat och målande. Han beskriver Malmö under efterkrigsåren med sådan skärpa att jag tycker mig varit där. Men han gör det med enkla och vardagliga ord. Han modellerar människor av kött och ben samt förser dem med trovärdiga liv. Karaktärerna är många och ett tag var jag orolig för att jag inte skulle kunna hålla isär dem. Men det dröjde inte länge innan de var mina vänner eller åtminstone bekanta.

En enskild handling utlöser ett skred. Inte ett jordskred utan ett lugnt och stilla sipprande skred. Tragiska händelser bildar en kedja vars sista länk är... ja vad då? På sidan 341 trodde jag mig ha lösningen, men ack vad jag bedrog mig.

Set Mattsson har redan blivit jämförd med storheter som Stieg Larsson, men jag tycker att Mattsson är god nog att få vara sin egen. Hans språk är hans eget och han kan konsten att formulera sig väl utan att bli varken högtravande eller överdriven.
Personligen ska jag nu ta ett steg tillbaka och läsa Mattssons första bok "Ondskans Pris". Sedan hoppas jag på att han tänker fortsätta att leverera.

"Svekets offer" är utgiven på Historiska Media och här kan du läsa mer om författaren

Relaterade inlägg:
"Svekets offer" finns att köpa bland annat här och här.

Ett besök på Set Mattssons egen hemsida kan jag också rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar