torsdag 26 september 2013

Njut av en tugga... och ställtid

Girigt sitter jag här och tjuvhåller på mina texter. Har svårt att släppa ifrån mig dem. Kan inte bestämma mig för när de är färdiga, när det är dags för mig att släppa taget. Beror säkert på någons sorts ångest inför att bli bedömd. Så länge som bara jag har tillgång till dem är de inte utsatta för andras tyckanden.
För att stärka mig tänker jag bjuda på några rader ur novellen "En skådespelare för mycket".

Kan han vara Jante?



"När hon lugnat ner sig insåg hon att mannens röst inte varit bekant för henne. Hon visste att det kommit in ett par nya skådespelare i sista minuten som fått besätta några småroller med få repliker. Men hon hade inte hört att narren skulle vara utbytt. Katarina tände lyset i logen och tittade sig omkring. Allt verkade vara väl förberett inför morgondagens premiär." 






Jag inser att detta är perfekt för det media som det är avsett att publiceras i. Det är så jag måste tänka. Men ibland är det knepigt att ställa om. 
Aha, det är här det där med "ställtid" kommer in. Om jag stunden innan jag börjar jobba ställer in hjärnan på det jag ska göra går det säkert bättre. Ska jag skriva novell, läser jag novell. Ska jag skriva historisk artikel läser jag en sådan och är det dags för "Min är Skulden" greppar jag en dito roman och plöjer ett kapitel eller två. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar