onsdag 30 oktober 2013

Halloween och bokomslag

Onsdag är en dag då vi frossar i bokomslag. Hela härligheten börjar hos Bokpotaten, det är bara att hänga på. Igår gottade jag mig i ett eget omslag, idag frossar jag i andra. Vad är naturligare än att koppla temat till den stundande Halloween- och Allhelgonahelgen.

Min egen tolkning av dessa dagar är att jag ser Halloween som en skördefest och Allhelgona är för mig ett samlingsfirande för alla de helgon som fick flytta ut ur kyrkans hägn i samband med reformationen. Det är också en helg där vi minns nära och kära som lämnat jordelivet.

De här tre omslagen har jag googlat fram och jag tycker att de är goda representanter, var och en på sitt sätt för denna vecka.




"De Glömda" av Harry Sjöman har jag valt ur min egen bokhylla. Den får representera Allhelgonahelgen och jag vill på detta sätt slå ett slag för en nästan bortglömd författare. Herr Sjöman var flitig under sin karriär och skrev inte mindre än 38 böcker.


"De Glömda är en bred skildring av småländskt allmogeliv mot slutet av 1800-talet och under 1900-talets första år. Dramatiska händelser löser av varandra. Här möter man sturska smeder och brukspatroner, förpinade torpare och besuttna bönder, präster och gårdfaripredikanter. Alla hör på något sätt samman och bildar en enhet."
Raderna är hämtade från bokens baksidestext.




Efter denna utsvävning i bokomslagens värld övergår jag till att skriva på "Min är Skulden".

10 kommentarer:

  1. Det första där, Stories for Halloween night, är riktigt snyggt :)

    SvaraRadera
  2. Stories for Halloween Night är fin!

    SvaraRadera
  3. Stories för Halloween night är helt perfekt!!

    SvaraRadera
  4. Harry Sjöman var obekant för mig, jag har skrämmande dålig koll på lite äldre svenska författare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var omtalad på sin tid. Men om jag inte kommer ihåg helt fel, så är flera av hans böcker skrivna på en ganska jobbig småländska.

      Radera
  5. De glömda verkar riktigt intressant, kul med tips på bortglömda författare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fler reliker i bokhyllan :).

      Radera