lördag 19 oktober 2013

Lördagsloppis

Loppisbesök är alltid kul. Jag har förmånen att bo nära några riktigt bra secondhandbutiker. Det är butiker som håller rent och snyggt, de skyltar proffsigt och de serverar underbart fika.


Märkligt nog hade jag bara tre böcker med mig hem efter dagens runda. Dessa tre Kitty-böcker är inte för eget bruk utan de ska få vandra vidare till min dotter. Hon nostalgisamlar och jag hoppas att jag hittat tre som hon saknar.

Kitty-böcker är för övrigt nostalgi även för mig. När jag var i värsta bokslukaråldern hade jag en bästis, vars föräldrar var bokhandlare. På lördagarna hände det att jag fick vara med och städa på lagret och som tack för hjälpen fick jag välja en alldeles ny och fin Kitty-bok.

Jag minns fortfarande känslan jag hade då jag skyndade hemåt för att få börja läsa. Den kändes nästan som julafton. Undrar om en bok ger en unge samma lycka nu som då?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar