fredag 22 november 2013

Carolines arv av Katherine Webb

Det blev en hissnande resa från ljummet intresse till besatthet. Mina förväntningar var höga då jag slog upp första sidan i "Carolins Arv" av Katherine Webb. Debutromanen heter på originalspråk "The Legacy" och är utgiven på svenska av Historiska Media.

Författaren har skapat en intressant dynamik genom att väva samman en nutida berättelser, skriven i första person med en dåtida historia berättad i tredje person. Konceptet fick mig att verkligen känna mig närvarande i nuet samtidigt som jag mycket tydligt förflyttades omkring 100 år bakåt i tiden. 




Mina höga förväntningarna fick sig en törn i början av boken, då jag upplevde det som om Katherine Webb använde alla  märkliga omskrivningar och liknelser som hon kunde komma på. Men allteftersom jag vände sida ebbade beskrivningarna ut och blev alldeles lagom för att jag skulle kunna förnimma atmosfärer och göra mig egna bilder av personer och miljöer.






En tredjedel in i boken var jag fast och hade för länge sedan glömt vad det var som jag inte gillat i början. Spänningen stegras hela tiden och läsaren utsätts för att få veta nästan allt och sedan var det tji. Nu är plötsligt "Carolines Arv" en bladvändare, fullständigt omöjlig att lägga ifrån sig.

Caroline har krupit in under min hud och bitit sig fast. I tanken försökte jag tala henne till rätta mer än en gång. Men hennes liv var en länk i en kedja som skapade systrarna Beth och Erica, vilka i sin tur var färgade av ett förflutet, på olika sätt påverkade deras liv. Precis som det är i allas vår verklighet, även om vi inte funderar över det dagligdags.

Ett särskilt plus vill jag ge för den intima scen som Webb beskriver alldeles strålande och som utspelar sig i bokens slutskede. Egentligen skulle jag gärna återge den här, men då är jag rädd att jag avslöjar för mycket och det vore ju synd.

Carolines Arv är sammantaget en stor läsupplevelse, som bjuder på trovärdiga karaktärer, otroligt finstämda och skiftande miljöer. En familjesaga av stora mått!

Boken finns bland annat att köpa här och här. Eller varför inte gynna din lokala bokhandlare!

Mer om boken och författaren finns att läsa på förlagets webbsida.

Andra bloggar om "Carolines Arv"
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar