tisdag 5 november 2013

Romancedeckare, kan det vara något?

Upptäckte ett inlägg hos Bokhora som recenserade Maria Gustavsdotters "Flickan med pappersblommorna". Det var nu inte recensionen som sådan som fångade mig utan genrebeskrivningen Romancedeckare.
Vad skulle kunna vara kännetecknande för en sådan genre? Kärlek förstås, på något plan och en deckargåta. Gustavsdotter skriver om 1800-talet, men det skulle inte behöva vara signifikativt för genren. Många av våra deckare och kriminalromaner innehåller förvisso kärlek. Fast det kanske inte är kommissariens trassliga relationer som är romance.


Istället tycker jag att en romancedeckare ska vara kryddad med kärlek, kyssar och röda rosor. Gärna får det vara den hjärtans kär som råkar illa ut och behöver hjälp. Spännande och gastkramande måste det vara. Och häftiga cliffhangers. Viktigt är dock att slutet är lyckligt.
Finns dessa böcker? Vilka skulle passa i genren? Jag skulle så gärna vilja läsa en som är förlagd i nutid.


Relaterat inlägg: Flickan med pappersblommorna

5 kommentarer:

  1. Hmm, nog finns de, jag har särskilt träffat på dem inom M/M-genren. T.ex. Zero at the Bone är väl kanske något i den stilen: https://www.goodreads.com/book/show/6382879-zero-at-the-bone?from_search=true, eller Shattered Glass, https://www.goodreads.com/book/show/13420351-shattered-glass?from_search=true. Adrian English mysteries (av Josh Lanyon) har jag inte läst, men passar säkert också.

    SvaraRadera
  2. De där länkarna fungerade ju inte särskilt bra, men de går ju att söka upp på Goodreads hur som helst ;) Författarna till de två första är Jane Seville och Dani Alexander.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att kopiera länkarna funkade fint :). Precis något i den stilen. Vet du om det finns några som är översatta till svenska?

      Radera
    2. Jag tror nog inte något är översatt... Jag förstår inte helt varför! Om något så borde den typen litteratur kunna få ett uppsving i Sverige där jag misstänker att väldigt många läsare INTE vill läsa om svaga kvinnor. Dock så ska det sägas att om man ska läsa något på engelska så är nog det här en bra plats att börja på, inte alltför svårt språk osv ;)

      Radera
  3. Tittade just på en kategori hos Harlequin, som liknar det jag menar med romancedeckare. Där kallas de "Spänning" eller tidigare "Black Rose".

    SvaraRadera