fredag 6 december 2013

Bokbloggsjerka vecka 49

Attans vad det snöar. Tur att jag inte har något som tvingar ut mig. I veckans jerka hos Annikas Litteratur- och kulturblogg ställs frågan:

Vilken karaktär skulle du helst vilja möta IRL och varför?






Jag ska verkligen försöka hålla mig till en enda karaktär. Och efter mycket tankemöda tog han form framför mina ögon, fader Ralph i Törnfåglar.
Han är en verkligt komplex personlighet, som jag skulle vilja diskutera livets mening med. Jag skulle också vilja känna honom på pulsen och bjuda in honom till att var med i Sigridslegenden. Där finns redan en person med drag av fader Ralph, men han bekänner tyvärr inte färg. Men just idag funderar jag på om han ska få göra det. En möjlighet som kittlar mitt sinne och får fingertopparna att dansa över tangentbordet.



Jo, i kväll ska jag dricka ett glas rött tillsammans med fader Ralph. Någon mer som vill göra mig sällskap?

28 kommentarer:

  1. Fader Ralph i Richard Chamberlains 80-talsversion hade jag gärna träffat :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst dessa böcker men sett något avsnitt av tv-serien har jag gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs, säger jag bara. Det är en upplevelse.

      Radera
  3. Minns mycket väl fader Ralph från teveversionen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är strået vassare, tycker jag.

      Radera
  4. Är han inte en rätt läskig typ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mångfacetterad skulle jag vilja säga :). Och med ett stort ego.

      Radera
  5. Nja, jag får nog avstå rödvinet. Jag får så förbenad huvudvärk bara jag andas in ångor från rött vin..

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Får väl se om han hörsammat inviten :).

      Radera
  7. Har varken läst boken eller sett tv-serien. Borde nog göra det - gillar det jag har läst av Colleen McCullough :)

    SvaraRadera
  8. Fader Ralph jag. Minns nästan inte hur han var i boken, men filmversionen är ju inte helt fel ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En spännande man. Och hans alter ego kommer säkert att dyka upp i Sigridslegenden.

      Radera
  9. Minns inte heller boken men filmen, jösses vad jag grät.
    Dock föredrar jag vitt vin.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitt eller rött... det är mannen som betyder nåt :).

      Radera
  10. Det var evigheter sedan jag läste Törnfåglarna, har tyvärr glömt det mesta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju, böcker faller i glömska.

      Radera
  11. Jag unnar dig absolut att dricka vin med honom ensam, kommer inte att störa :). Om jag minns rätt var han både katolsk präst och förälskad, en litterär paradox som är utmärkt att ha med i en roman.

    SvaraRadera
  12. Det är en bok jag fortfarande har kvar att läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väl värd att vänta på :)

      Radera
  13. Vinet skulle jag i alla fall inte sagt nej till ;)

    SvaraRadera