måndag 9 december 2013

Stockholm Octavo av Karen Engelmann



Ett inbjudande omslag, en spännande titel och en baksidestext som lovar stort. Det handlar om Stockholm Octavo av Karen Engelmann utgiven på Damm Förlag. Med spänning slog jag upp boken.
Det första som möter mig är en tidslinje. Åh, sådant gillar jag. Synd bara att texten var kursiverad och typsnittet mindre läsbart. Det påföljande persongalleriet får extra pluspoäng och jag applåderar förordet, skrivit av bokens ego Emil Larsson. Länk till bokens handling.



Sedan kastar jag mig in i första kapitlet, som redan på rad ett störs av mer kursiverad stil. En layout-detalj som passar bättre i glassiga månadsmagasin eller konstböcker. Att kursivera de tre första orden i kapitlet och lägga dem som skuggtext tillför ingenting.

Hela berättelsen utspelar sig kring en octav, en stjärna lagd med en så kallad Nürnbergkortlek. Octaven byggs sedan på och därmed stegras spänningen. Till detta kommer det språk som vackra damers solfjädrar talar. 




Upplägget är läckert, men författaren tappar dessvärre greppet om mig. Hon släpper iväg mig fullständigt och hjälper mig inte ens med styrfarten.
Jag tragglar mig igenom kapitel efter kapitel i jakten på romanens kärna.
Historien är rörig och karaktärerna är svåra att få grepp om. Växlingarna mellan berättar-jaget och den allvetande känns ibland otydliga.

På sidan 298 upptäcker jag utan förvarning att berättelsen har gripit tag i mig. Men det är så dags.
Sammantaget gillar jag octaven, solfjädrarna och miljön i Stockholm under Gustav III och hotet mot hans liv. Förpackningen av Stockholm Octavo tillsammans med dess grundtanke är bättre än själva storyn.
Men jag skulle inte för allt i världen vilja ha den oläst. Kanske kommer jag till och med att läsa om den för att söka efter de bottnar jag hoppas att jag har missat.

Stockholm Octavo finns att köpa här eller här.

Andra som bloggat om Stockholm Octavo:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar