torsdag 2 januari 2014

Årets andra dag handlar om dialoger

Idag skriver vi den 2 januari 2014. Det där med året känns ovant och konstigt. Tänk att det ska vara så svårt varje gång.



Dialog är ett grekiskt ord och i dess betydelse finner vi "genom samtal". Vi kan lätt tro att det betyder samtal mellan endast två personer, men så är det alltså inte. På 1200-talet betydde det franska ordet dialoge "litterärt arbete bestående av ett samtal mellan två eller flera personer".

Dialogen är ett viktigt verktyg när det gäller att föra en historia framåt. Men den måste formas med finess. Karaktärerna måste låta trovärdiga och det de säger måste ha ett innehåll samtidigt som det ska låta som ett naturligt samtal.


Känns det igen? Jo, visst tjatar jag och det är mest på mig själv. För även om jag rent teoretiskt vet hur det ska gå till att forma en bra dialog, så felar jag oftast.

Idag ska jag studera konsten i Arne Dahls "Efterskalv". Ett tips från en mig närstående person, som läser mycket. Genren är inte min, men i det här fallet tror jag att det kan vara en fördel.


3 kommentarer:

  1. Dialoger är det roligaste som finns att skriva, ett tricks som är lite svårt att få till, men kan bli väldigt bra är att ge dom deltagande en specifik karaktär som skiner genom i diskussionen. På det sättet slipper man det där tjatiga om vem som sa vad, speciellt när det är fler än två inblandade.
    Vill du ha lite inspirationstips så kan du gå in här och kolla några med kommentarer och kritik.
    http://pennfajten.se/tag/overheard/
    Jag själv ligger där under pseudonymen tunntarmen.
    Själva övningsuppgiften står längst ned.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det ska jag kika på med en gång.

      Radera
    2. Synd att Pennfajten tydligen ligger nere numera :). Men där finns mycket att kika på och stimuleras av.

      Radera