tisdag 25 februari 2014

Historia i alla tänkbara former

För ungefär fem år sedan var jag med och startade ett historiskt magasin. Det var ibland det roligaste jag gjort och det gav mig en enorm erfarenhet av hur en tidning kommer till. Jag arbetade som chefredaktör och textmakare.
Under de åren träffade jag massor med trevliga människor och fick uppleva miljöer som få har chansen att komma inpå. Igår bläddrade jag i några av de här tidningarna och blev riktigt nostalgisk.


Den här bilden är hämtad från cellen i källaren på Gäsene Tingshus. Här förvarades den åtalade i väntan på rannsakning inför domarskranket en trappa upp.
"År 1898 satt här en yngling som hållit sig undan militärtjänstgöringen. En allvarlig förseelse vid den här tidpunkten. Han fick dock ta emot besök av sin mor och sin syster. De levererade ett omfångsrikt bröd innehållandes både ett borr och en såg. Med hjälp av dessa verktyg och en förmodligen mer eller mindre både blind och döv fångvaktare, lyckades den unge mannen ta sig ut genom cellens tak."




Kanske har han också bidragit till konstverken som täcker cellens väggar. Enligt trovärdiga källor ska han sedan lyckats emigrera till Amerika och slapp alltså undan sitt straff.
 

Hela den här artikeln fanns publicerad i tidningen Antyda 2/2010 och var ett av alla roliga och intressanta jobb som jag gjorde då.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar