tisdag 4 mars 2014

Magnus Gabriel de la Gardie

En släkt som jag stöter på både här och var. Jag syftar alltså på de la Gardie. Sist jag mötte dem var det helt spontant i samband med att jag skrev på del två i Sigridslegenden. Nu dyker de upp i Ödeby kyrka i Närke. Den här gången i form av Magnus Gabriel de la Gardie.




Han var rätt snygg tycker jag. Men förmodligen kaxig värre. Det ståtliga slottet Kägleholm var hans residens och Ödeby kyrka dess patronatsrätt.
Kyrkan var liten och trång, inget som passade en de la Gardie. Magnus Gabriel ville ha en kyrka värdig honom själv och hans boning.






Han tog fram den stora släggan och rev hela kyrkan på 1670-talet. Kvar blev bara tornet, men det fick en ståtlig spira och en klocka som från början var avsedd att pryda rådhuset i Lidköping. Inga dåliga grejor. Det är sådan här kuriosa som dyker upp när jag arbetar med boken "Kyrkornas Hemligheter - mellersta Sverige". 
Jag gillar onödigt vetande!

2 kommentarer: