fredag 25 juli 2014

Elwa Tuberg, vem är det?

Jan Arnald


Värmen till trots flödar min kreativitet. Till viss del har jag Jan Arnald, kanske mer känd som Arne Dahl, att tacka för detta. I en TV-intervju förklarade han att det verkligen är Arne Dahl som skriver kriminalromanerna, inte Jan Arnald. Likt en kameleont transformerar han sig när det är dags för blodiga mord och häftiga intriger.





Precis på samma sätt funderar jag på att byta skepnad när jag skriver "Sigridslegenden", som delvis bygger på Kjell Brobergs grundmanus till "Min är hämnden". Det är inte Ewa Klingberg som skriver, lika lite som det är Kjell Broberg.

Det är ett alias, en pseudonym som skulle kunna skapas av båda våra namn, såsom exempelvis Elwa Tuberg eller varför inte Ella Berg. Tanken är intressant och ger mig distans till manuset på ett sätt som jag tror gynnar skrivflödet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar