tisdag 2 september 2014

Ringens gåta av Elisabet Nemert

Släkten är en svit av historiska romaner utgivna på Historiska Media. Den första delen "Blandat blod" startar i Vikingatid och kom ut 2008.
Nu är vi framme vid den sjätte delen och Birger Jarls era. Ringens gåta är skriven av Elisabet Nemert och är alldeles färsk på bokhandelsdiskarna.

Historiska romaner är för mig ett livselixir. De förgyller min tillvaro och ger mig inspiration till egna stordåd. Redan i min ungdom läste jag med förkärlek om tider som flytt. Jag fullkomligt åt allt som kom ut under rubriken historia gällande Allers romaner och Harlequin.Med åren har smaken förändrats något, men bara något. Jag skulle fortfarande kunna komma på idén att njuta av "Sagan om Isfolket". Och Harlequin har i dagens utgivning flera godbitar.


Den unga Helena hör till en av de familjer som betydde mycket för utvecklingen av landet Sverige. Kungaborgen på Visingsö och kyrkan i Bjälbo är centrala delar i denna maktsfär. Själv blir hon en bricka i ett spel om makt och framgång. Redan som barn styrs hon av det öde som är hennes.

Elisabet Nemert tar med läsarna på en resa i det medeltida Sverige.En resa som är kantad av spännande fiktion, men med ett stråk av sanning. Hon ger oss en illusion om hur det skulle kunna varit och hon låter oss ta del av smått och stort i kanten av maktens högborg.



Jag har plågats tillsammans med ättemodern Ingrid Ylva och jag har gråtit för den lilla Helenas skull. Jag har hållit andan och jag har bett till de högre makterna om Helenas beskydd. Och jag har andats ut och glatt mig tillsammans med henne.

"Släkten" fortsätter att fascinera mig och bjuder in läsarna till nya historiska utflykter där gränsen mellan sanning och fiktion suddats ut på ett förträffligt sätt. Och otåligt väntar jag redan på nästa del.

Köp gärna "Ringens gåta" här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar