tisdag 16 december 2014

Tyskt rekviem av Philip Kerr

Nu har jag fått ta till hjälp i form av en gästrecensent. Jag har lämnat över läsning och tyckande till "en man som också heter Ove" alias "Snuttegubben". För några år sedan var han en flitig bloggare i humorgenren men den bloggen är numera i dammigaste laget. Men läser och tycker det gör han.

Tyskt rekviem av Philip Kerr är nominerad till årets bäst översatta kriminalroman av Deckarakademin. Boken är den tredje delen om detektiven Bernie Günther som rör sig i det sönderbombade Berlin åren efter krigsslutet.Som ni alla vet är detta inte min favoritgenre och därför känns det mer rättvist för boken att jag överlämnar recenserandet till en som kan bättre.


Så här säger Ove om Tyskt rekviem:
"Det tog mig några kapitel att komma in i Kerrs värld. Säkert beroende på att jag inte läst de tidigare böckerna. Men redan från första sidan njöt jag av språket. Översättaren har gjort ett bra jobb! 
Livet i spåren av det andra världskriget är grymt och komplicerat. Under ytan pågår saker som ingen egentligen vill veta, men för många är det den verklighet de lever i. Det känns som det var så här det gick till. Ingen kunde lita på någon, hela tiden dök det upp nya bedragare mellan raderna.Vem som helst kunde ha oturen att hamna som gödning på en vingård.



Tyskt rekviem är en stark historia som ger intryck av att vara sanningen från första bokstaven till den sista. Att läsa den som underhållning var för mig i det närmaste omöjligt, den ger en bitter smak i munnen hos oss vars föräldrar upplevde kriget. Men behållningen var desto större."

Jag bugar och tackar för hjälpen. Tror nog att jag vågar rekommendera boken som spänningsläsning under de stundande helgerna.


2 kommentarer:

  1. Min man älskar Kerrs böcker! Jag har bara läst en men fastnade inte riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det kan vara typiskt manliga böcker.

      Radera