onsdag 8 april 2015

Stenhuggarens dotter i fas sex


Arbetet med att skriva en roman kan delas in i ett antal olika faser. Jag bör nu befinna mig i fas sex av "Stenhuggarens dotter".




  • I fas ett uppstår bokens grundidé. I det här fallet var nyckelordet stenhuggare och epoken 1200-talets senare hälft.
  • Fas två kännetecknas för min del av att bestämma vad det är jag vill berätta. Och jag skapar de karaktärer som jag behöver.
  • Under fas tre har ja vansinnigt roligt. Då researchar jag hejdlöst på internet, i böcker och i verkligheten. 
  • Fas fyra är lika med synopsis. Här bygger jag oftast även upp en tidslinje.
  • Skriva, skriva, skriva och ännu mer skriva - det är fas fem.

Eksjö Hovgård utanför Sävsjö i Småland.

  • Putsar det jag har skrivit gör jag i den sjätte fasen. Då kan det även behövas ett eller annat verklighetsbesök. Under påskaftonen avlade jag en artighetsvisit på Eksjö Hovgård, en del av Sisselas värld.
  • När jag kommer fram till fas sju är jag inte längre ensam. Då ska texten blötas och stötas tillsammans med lektör och korrekturläsare. Ett arbete som oftast tar längre tid än vad man tror och som sliter på både ork och tålamod.
Och sedan är det väl klar? Knappast!
  • Fas åtta. Nu är det dags för marknadsföring! Det handlar om boksigneringar, föredrag och mingeltillställningar. Tiden då en författare sitter på kammaren och kurar är för länge sedan förbi. Tur att jag har en toppenfrisör, en nagelterapeut och en som ser till att jag handlar rätt smink. Den senare är också en fotograf av guds nåde och fixar pressbilder som jag inte behöver skämmas för. 
Samtidigt som fas åtta pågår för fullt har jag i tankarna redan börjat om i den första fasen på nästa bok. Cirkeln är sluten!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar