måndag 28 december 2015

Midvinterblot och skalpering

Vi är nu framme vid den tid på året då dåtidsmänniskan föreredde sig på att fira midvinterblotet. En festernas fest där det en gång i tiden förekom människooffter. Jag leker med tanken på att offra och att välja offer ur sin egen art. Häromdagen beställde jag en bok som handlar om en mycket speciell boplats som i början av 1900-talet upptäcktes i närheten av Alvastra klosterruin. Hoppas, hoppas att boken når min brevlåda innan nyår.


Arkeologiska utgrävningar visade tydligt att här kan ha förekommit människoooffer och skalpering. Jag funderar fram och tillbaka på hur jag ska kunna närma mig detta ämne. Alltså jag pratar tusentals år tillbaka i tiden, omkring 3000 f Kr. Men ändå, det är våra förfäder det handlar om.

Som med allt annat otäckt och otänkbart så kan man sätta det i ett annat sammanhang och se det ur en annan vinkel.
Jag har som ni kanske förstår fått en idé och under de kommande månaderna ska jag försöka mig på att göra något jag inte gjort tidigare, jag ska skriva två böcker parallellt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar