måndag 1 februari 2016

Att sätta en titel

Måndag morgon och arbetslusten bubblar i mig. Jag har just fått veta att jag från och till har tillgång till en fantastisk skrivarstuga med egen badplats. Det ingår även skötsel av katt och citronträd, så perfekt för mig.
Jag närmar mig mitten på "Vättergatan 4" och det är hög tid att romanen får en titel. Vanligtvis brukar jag sätta titel i samband med att jag gör synopsisen vare sig det handlar om en roman, upplevelseprosa, noveller eller följetonger.


"Vättergatan 4" utspelar sig i nutid och under 1800-talets senare del och in i början av förra sekelskiftet. Romanen handlar om en kvinna i 40-årsåldern som överraskande står där med en mindre något sliten hyresfastighet. Samtidigt utspelar sig en annan historia i en annan tid om en ung kvinna som tjänar piga i en högreståndsfamilj i en kuststad. Dessa båda kvinnor har en gemensam nämnare som kommer i dagen och binder samman deras historia.

"Vättergatan 4" är en feelgood-roman. Kom gärna med förslag på titel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar