fredag 19 februari 2016

Bokbloggsjerka 19 - 22 februari


Fredag och dags för en jerka hos Annikas Litteratur- och Kulturblogg. Denna vecka bjuder hon på en komplex fråga som kräver en del eftertanke. Och en nyttig eftertanke då svaren inte är självklara även om man tror att man vet vad man gör.



Hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen. Vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar.

Jag försöker få rundgång mellan bloggen, mina facebooksidor och Instagram. Alltså bör jag bjuda på lite olika saker i de olika medierna, men det är inte helt lätt. Sådant tar också tid.

Vad jag tror att mina läsare vill veta är hur jag arbetar med mina romaner och hur det går för mig i skrivandet. Sedan försöker jag bjuda på en del av mig själv, visa lagom mycket av vem jag är. Och lite annat smått och gott.

Drivkraften finns i att jag gillar min blogg och jag gillar att skriva. Sedan är det naturligtvis kul att ha många läsare. Precis som det är kul när mina böcker säljer bra. Jag erkänner villigt att jag skriver för att andra ska läsa (se detta inlägg) och absolut inte för byrålådan.

På Instagram är jag holavedsbruden_ewak 

Tala gärna om ifall du har Instagram och facebook i kommentarsfältet.

28 kommentarer:

  1. De där med rundgång i de olika sociala medierna har jag aldrig tänkt på utan jag kör oftast samma men det kanske tål att tänkas på!
    Maddesbokblogg heter jag på instagram :)

    SvaraRadera
  2. Du som skriver böcker har ju så klart ett annat syfte med bloggen än en sådan som jag, som bara svamlar på om böcker och allt som på något sätt kan ha med böcker att göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svamlar ... nej det tycker jag. Läser gärna din blogg :)

      Radera
  3. Sociala medier som t ex Instagram tror jag är bra ställen att hitta nya läsare. Så får man nog acceptera att de som är intresserade där kanske inte alltid är den bloggläsande typen, och då kan man väl tillmötesgå dem också genom att dela med sig av i mitt fall recensioner och boktips även där. En del har ju typ mikrobokblogg på Insta, och det verkar vara ett uppskattat sätt för många att enkelt hitta boktips. Ser ju att många författare använder Instagram för att ge sina läsare inblick i skrivprocessen också.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är ganska viktigt att bjuda på sig själv, låta ens egen personlighet lysa igenom när man bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också. Bara svårt att veta vad som är lagom.

      Radera
  5. klart att det tar tid... men givande också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till och med beroendeframkallande skulle jag vilja påstå.

      Radera
  6. varganatt heter jag på instagram :)

    SvaraRadera
  7. Det är trevligt att använda annat än bara bloggen. Min blogg har en facebook-sida och jag finns även på Instagram där jag heter mestlenasgodsaker. Jag följer dig där.

    SvaraRadera
  8. det där med rundgången har jag inte tänkt på. men det ska jag göra. tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Visst vill man veta vad som är på gång! Kollar upp fb emellanåt. Perfekt för att se vad man har att se fram emot vad gäller bokliga nyheter genom att följa författarbloggar därifrån. ;)

    SvaraRadera
  10. Jag har inte Facebook eller Instagram för min blogg, bara för mig själv privat. Jag vill inte ha ett konto för båda och orkar inte ha dubbla. Så därför håller jag mig till bloggformen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också bara bloggen till att börja med. Det andra kom efterhand.

      Radera
  11. Helt riktigt, visst vill man andra skall läsa. Sen har jag tyvärr inte orkat ta tag i dom andra sociala medierna på allvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker ibland att sociala medier ett påhäng.

      Radera
  12. Ska se till att följa dig på Instagram :) Just nu ligger telefonen på laddning på ovanvåningen, men sedan så. (Heter crmnilsson där.)

    Det känns som om det är viktigt att låta sin personlighet att lysa igenom på bloggen.

    SvaraRadera
  13. Ja man hoppas ju att någon läser de man skriver i alla fall, annars vore det surt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bara skriva för sig själv är inte så kul.

      Radera
  14. Den där rundgången försöker jag mig också på. (Facebook och bloglovin i alla fall).

    http://ommanskulle.blogspot.se/2016/02/bokbloggajerka-19-22-februari.html?m=1

    SvaraRadera