torsdag 2 juni 2016

Redigeringsivern breder ut sig

Tänk vilken skillnad ett enda litet ord kan göra eller längden på en mening eller en mening som blir till flera ...

"En regnig augustidag knackade magister Erland Kvist på dörren." Den meningen innehåller allt läsaren behöver veta och den lockar till att att skapa egna bilder.

Men vad händer om jag skriver så här istället?

"Sommaren gick mot sitt slut. Knackningen fortplantade sig likt ett eko genom rummen och Nanny torkade av händer på förklädet samtidigt som hon lyssnade efter fotsteg. Hon hörde inga och med en suck skyndade hon mot hallen. I trapphuset stod en man med regnvattnet droppande från hattbrättet.
"Erland Kvist", sa han. "Magister Erland Kvist."

Så här håller jag på sida upp och sida ner i bokmanuset som består av omkring 350 boksidor. Och jag tycker att det är så roligt, så roligt så att jag då och då får bestämma mig för att lämna vissa funderingar och gå vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar