torsdag 24 oktober 2013

Ondskans Pris av Set Mattsson

Det händer att jag representerar omvända världen. I det här fallet är det så. Först läste jag "Svekets Offer", sedan fick jag bråttom att jaga ikapp Set Mattssons debutroman, "Ondskans Pris". Mina förväntningar var höga, men jag skruvade ner dem. Inte kunde väl hans första bok hålla samma fina nivå som nummer två?



Kvinnan vid relingen rev bort en flik av sårskorpan. Några väl valda ord, som verkar tagna ur luften låter läsaren kliva in i Sets fiktiva värld. Innan första sidan passerat hamnar vi i en gastkramande situation, vilken strax övergår i en lång bedräglig utandning. Författaren har kopplat sitt grepp.
Kulisserna består av Malmö strax efter andra världskriget. Miljöerna är så väl beskrivna att jag verkligen vandrade på gatorna och kände de olika dofterna från havet och den framväxande industrin.




Karaktärerna är många, vilket ger liv åt handlingen. Men också kräver läsarens uppmärksamhet. De är alla namngivna och väl påklädda. Vad jag menar är att de är underbyggda och bearbetade, inget hastverk. Språket är lågmält, men fängslande och lagom mustigt. Ibland glimmar det till lite extra och då får läsaren dras med ett leende på läpparna.

Vardagen är påtaglig och det är i denna som författarens storhet visar sig. En balansgång mellan det enkla och det som är så fruktansvärt att det är svårt att sätta ord på det.
Set har också en alldeles enastående förmåga att binda ihop säcken och göra den förståelig utan att bli tjatig eller underskatta läsaren. När det gäller Set Mattsson är lagom ett honnörsord.

Att Set knyter an till verkliga händelser, kända och mindre kända, gör att handlingen verkar mycket autentisk. Personligen gillar jag att känna osäkerhet inför vad som är sant och vad som är fiktion. Och jag gillar när gränserna är hårfina. Nästa gång jag kommer till Malmö kommer jag säkert hålla utkik efter Palm och Ward.

Ondskans Pris av Set Mattsson finns att köpa bland annat här och här.

Set Mattssons webbsida! 
Historiska Media är Set Mattssons förlag.

Relaterade inlägg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar