lördag 18 januari 2014

Gästbloggare Set Mattsson

Välkommen säger jag till dagens gästbloggare, Set Mattsson!



Jag får ofta frågan om vad det är för typ av böcker jag skriver. Med titlar som ”Ondskanspris” och ”Svekets offer” och med en polis som huvudkaraktär så har mitt självklara svar varit kriminalromaner. Men sedan träffade jag på en läsare som berömde mig för min första roman, men sedan tillade att hon inte gillade slutet. När jag undrade varför svarade hon: ”Det var då jag förstod att det var en deckare och jag läser inte deckare”.

 
Set Mattsson. Foto: Kim Ekvall.
Kulturjournalisten Bengt Eriksson har i tidningen Arbetet beskrivit mina böcker som ” … ett slags kollektivromaner med polisgenren som litterär form men där tiden och dess händelser – särskilt då kriminaliteten men därmed också samhället och efterkrigsstaden Malmö – betraktas, upplevs som med fasettögon.” Han fortsätter: ”Set Mattson skriver inga vanliga kriminalromaner med en deckargåta och en lösning. Han skildrar ett skeende: tiden som gick.”
Det är bara att inse att han har bättre koll på vad jag egentligen skriver än vad jag själv har haft.



När jag började skriva visste jag att det bara finns ett fåtal författare i Sverige som skriver historiska deckarromaner (om det nu är det jag skriver) och jag har ofta funderat på varför. Det finns ju ett brett intresse för historia bland svenska folket vilket inte minst den uppsjö av historiska tidskrifter som går att hitta i tidningsstånden är ett bevis på.

Kanske är det tiden som behöver läggas på research som avskräcker. Oavsett vilket är det förvånande med tanke på att genren är så stor i både Europa och USA och förhoppningsvis kommer vi att bli fler som i framtiden ägnar oss åt denna subgenre inom kriminallitteraturen.


Set återkommer med ytterligare ett inlägg inom kort.









 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar